Wandelen is veilig en effectief

Wil je FIT het jaar door? Bewegen is goed om je spieren en gewrichten soepel te houden. Wandelen is een ideale manier om dit te doen. En wandelen levert bijna net zoveel op als fanatiek sporten. Daarbij komt dat het veilig is, gratis en je hebt er geen hulpmiddelen bij nodig. Door de natuurlijke beweging van het wandelen is de kans op blessures zeer gering. Wandelen belast de gewrichten minimaal. Dit maakt dat het voor iedereen heel goed te beoefenen is. Wandelen is bovendien een ideale manier om weer in conditie te komen als je een tijd niets sportiefs gedaan hebt.

Verhoog het tempo als je je conditie wilt verbeteren

Conditioneel wandelen wordt ook wel sportief wandelen, fitwalk of powerwalk genoemd. Dit betekent allemaal fanatiek wandelen. Wandel je om echt fitter te worden, dan moet je stevig doorwandelen met een tempo van rond de 6 à 7 kilometer per uur.

Door een krachtige armbeweging en een sterke afzet met de voet zijn veel spieren tegelijk actief. De hartslag komt hiermee op een niveau dat nodig is om conditioneel vooruit te gaan. Zo’n sportieve wandeling is een simpele manier om meer te bewegen en gezond te blijven.

Waarom is conditioneel wandelen zo gezond?

  • Het vermindert de kans op hart- en vaatziekten.
  • Het verbetert de conditie van hart en bloedvaten.
  • Het verlaagt het cholesterolgehalte.
  • Het heeft een bloeddrukverlagend effect.
  • Het helpt het lichaamsgewicht op peil te houden.
  • Het vermindert de kans op osteoporose (botontkalking).
  • Het verbetert het algemene uithoudingsvermogen en het fitheidsgevoel.
  • Het versterkt de spieren.
  • Het zorgt voor mentale ontspanning

Je kunt meedoen aan 2 wandelactiviteiten

Wandelbootcamp samen met Bootcamp Rheden (Erwin Falter)

Een aantal goede redenen om mee te doen met WandelBootcamp:

  1. De tijd gaat sneller als je buiten sport  Trek je sportkleding aan en ontdek hoe snel de tijd gaat als je gaat Bootcampen. Je verplaatst je door Rheden en ziet veel van de omgeving waardoor je je niet verveelt. In de sportschool zie je steeds hetzelfde en kijk je vaak op de klok of je al mag stoppen met je oefening en of je al naar huis mag van jezelf. Als je omgeving afleidt ben je geneigd om harder en fanatieker te trainen dan wanneer de omgeving niet uitdagend is.
  2. Je verbrandt meer calorieën Door iedere bootcamptraining andere oefeningen te doen verbrand je meer calorieën en heb je meer plezier dan wanneer je steeds dezelfde apparaten gebruikt in de sportschool.
  3. Je betaalt alleen wanneer je meedoet Bij Bootcamp Rheden betaal je per deelname. Ben je een keer verhinderd om te komen trainen, dan kost het je ook geen geld. Een sportschoolabonnement is vaak duur en je zit vast aan een maandabonnement. Kun je een keer niet gaan, dan betaal je toch!
  4. Je wordt er gelukkiger van Buitensporten is goed voor je: dikke kans dat je een enorm geluksgevoel krijgt van frisse lucht inademen. Dat komt door de endorfine (‘gelukshormoon’) die je lichaam aanmaakt als je actief buiten bezig bent. Het speelt zich dus af in je hoofd, maar het resulteert in een betere training voor je lichaam: als je je blij voelt, heb je zin om fanatieker te sporten. Buiten bootcampen zorgt niet alleen voor een geluksgevoel, je krijgt er ook veel meer nieuwe en positieve energie van dan van sporten in de sportschool.
  5. Je vermijdt ziektekiemen Buitenlucht is veel schoner dan binnenlucht. Sportscholen zijn niet altijd zo hygiënisch en gezond als we denken. Uit veel onderzoeken blijkt dat sportscholen een fantastische plek zijn voor bacteriën en ziektekiemen. MRSA is de meest gevaarlijke bacterie die helaas regelmatig in sportscholen voorkomt, maar denk ook aan voetschimmel of andere huidkwaaltjes die je makkelijk op kunt lopen. Je kunt die vermijden door je handen regelmatig te wassen, apparaten schoon te maken voor je erop gaat trainen en slippers te dragen tijdens het douchen. Maar als je buiten gaat sporten hoef je daar niet bang voor te zijn. Daarbij is binnenlucht doorgaans twee tot vijf keer viezer dan buitenlucht. Maar dat ruik je zelf natuurlijk ook wel als je een sportschool binnenstapt.
  6. Je denkt helderder Lekker buiten zweten maakt je slimmer. Mensen zijn driehonderd duizend generaties lang jagers en verzamelaars geweest. We zijn nog maar zes tot acht generaties geïndustrialiseerd. Dat betekent dat we eigenlijk buitendieren zijn die hun tijd grotendeels binnen doorbrengen. In 2011 is zelfs een onderzoek gedaan naar de geestelijke gezondheid van 53 mensen die zes weken lang afwisselend óf binnen, óf buiten leefden. Daaruit bleek dat tijd doorbrengen in de natuur ervoor zorgde dat de proefpersonen beter gewapend raakten tegen stress, dat hun concentratievermogen beter werd en dat ze helderder konden denken.
  7. Je spieren worden sterker Door spierversterkende oefeningen worden je spieren sterker. Hierdoor stijgt je stofwisseling en je vetverbranding en verbetert je vitaliteit en je sportprestaties.
  8. Toegankelijk voor iedereen op alle niveaus Iedereen die houdt van buitensporten kan mee doen. Het grote verschil met de reguliere bootcamp is dat de intensiteit lager is. De oefeningen zijn hetzelfde maar hardlopen is vervangen door wandelen.

Wandelfit

Wekelijks wandelen we op dinsdagavond. Deze avond is geschikt voor beginners en gevorderden. We lopen ongeveer 60 minuten. Al lopend praten we over o.a. voeding, beweging of wat je verder bezig houdt. Onderweg genieten we van de prachtige natuur van Rozendaal, Velp, Rheden en Dieren. Eén keer per kwartaal organiseer ik een thema wandeling, zoals bijvoorbeeld een wildspeurtocht of een ns-wandeling.

 

Wil je meer weten? Vul dan het contactformulier in, of neem direct contact met me op.